Zaczynamy trening z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości tzw. simracing

Jako symulator będziemy bazować na grze Assetto Corsa. Oprogramowanie jest do kupienia na Steamie za ok. 50zł, jest też do pobrania za “darmo” na torrentach, ale nie polecam tego robić choćby z tego powodu, że Assetto Corsa jest to cud inżynierii programistycznej wart każdej złotówki.

W poprzednich postach z grubsza przedstawiłem zagadnienia związane z teorią sportowej jazdy, dobrze jeśli to przeczytasz i w trakcie zdobywania umiejętności będziesz wracał do teorii bo być może znajdziesz tam rozwiązanie swojego problemu.

Tą stronę stworzyłem w celu przekazania mojej wiedzy odnośnie jazdy samochodem. Młody kierowca, który zapozna się z prezentowaną tutaj wiedzą, jak również przystąpi do trenowania według mojego planu treningowego ma bardzo duże szanse, aby w ciągu 6 miesięcy osiągnąć poziom średniozaawansowany, a po 24 miesiącach poziom zaawansowany.

Od zera do racera w 6 miesięcy

Na początek wystarczy biurko, monitor i kierownica z funkcją Force Feedback (FFB)

Jeśli przygotowujesz się do egzaminu na prawo jazdy, a może masz 15 lat i po prostu lubisz motoryzację, albo jesteś kierowcą, który chce podnieść swoje umiejętności to dzięki mojemu planowi treningowemu możesz osiągnąć poziom średnio-zaawansowany w 6 miesięcy.

Będziesz ogarniał takie rzeczy jak: kontrola auta w poślizgu, wychodzenie z poślizgów, balansowanie autem, drift na rondzie i parkingu, scandi flick, trail braking, rotacja auta, poprawna praca rąk na kierownicy, modulacja siły hamowania i przyspieszania. Wystarczy, że poświęcisz treningom 1-2h dziennie, czyli ok. 180-360h.

Nauka sportowej jazdy to inwestycja

Uważam, że 360h to nie jest jakoś specjalnie dużo, tym bardziej, że te umiejętności szybko zaprocentują w codziennej jeździe autem. Traktuj to jako inwestycję, która ma olbrzymią stopę zwrotu.

Kurs z doskonalenia technik jazdy, który trwa 5 godzin to wydatek ok. 700zł + paliwo, przez ten czas nauczysz się co najwyżej teorii, gdyż sportowa jazda autem wymaga wyrobienia pamięci mięśniowej czy odruchów – zwał jak zwał. Do tego potrzeba tysięcy powtórzeń, na kursie ile razy przejedziesz po płycie poślizgowej? 10,20? Tyle powtórzeń to ja robię w minutę na symulatorze.

Często się zdarza, że początkujący kierowcy w banalny sposób powodują stłuczki, które kosztują tysiące zł w naprawach. Podam przykład:

Mojemu znajomemu, który był świeżym kierowcą i spadł pierwszy śnieg, zaproponowałem, aby pojechał ze mną na miejscówkę i zobaczył co to wogóle jest poślizg. Odpowiedział, że on tego nie potrzebuje bo on jeździ zgodnie z przepisami. Dwa dni później dzwonił do mnie czy nie znam lawety bo wpadł do rowu. Jechał 40km/h na ograniczeniu 60km/h, szkody w aucie wyceniono na 3tys zł + strata czasu itp.

Kurs doskonalenia techniki jazdy – dobry czy zły?

Jestem przeciwnikiem traktowania kursów doskonalenia techniki jazdy jako formy zdobywania praktyki przez początkujących kierowców. Często się zdarza, że początkujący kierowcy po takim kursie dostają dyplom i uważają, że opanowali np. wychodzenie z poślizgu nadsterownego.

Taki kierowca nie potrafił opanować poślizgu na początku kursu, a po kilku próbach z instruktorem udaje mu się to. Jednak jest to poślizg w komfortowych warunkach, na płycie poślizgowej i po 10 czy 20 nieudanych próbach.

W realu nie ma takich bezpiecznych warunków ani 10 prób , nauka wychodzenia z poślizgów to są dosłownie tysiące powtórzeń, aż do znudzenia i bólu rąk. Taki kierowca nauczył się jedynie wychodzenia z poślizgu na płycie poślizgowej, a po 2-3 tygodniach nic już nie będzie pamiętał.

W mojej ocenie kursy doskonalenia jazdy dla początkującego kierowcy powinny być traktowane jako wyznacznik, tego, jak niewiele potrafi, jak niebezpieczne i nieoczekiwane są sytuacje na drodze.

Kierowcy, którzy są bardziej zaawansowani mają np. 360h na symulatorach, mogą na kursach doskonalenia techniki jazdy sprawdzić jak zachowuje się ich auto, jak pracuje zawieszenie, jak działają przeciążenia itd. czyli to czego nie doświadczą na symulatorze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *