Technika lateapex czyli opóźniony skręt

O lateapex już troszkę kiedyś napisałem, jednak jest to temat na tyle istotny, że napiszę jeszcze raz. Zacznijmy od tego kiedy stosować lateapex, otóż opóźniony skręt stosujesz wtedy gdy:

  • jesteś amatorem i nie ścigasz się o milion dolarów
  • nie wiesz jak jeździć na danym torze
  • jeździsz na drodze publicznej
  • nie masz milionów na koncie

Fachowa literatura wyróżnia trzy sposoby pokonywania zakrętów, jednym z nich jest poruszany tutaj lateapex. Teoria głosi, że dzięki lateapex możemy wcześniej zacząć przyspieszać i będziemy mieć większą prędkość w punkcie wyjścia z zakrętu. Teoria teorią, jednak w praktyce amatorskiego motorsportu stwierdzenie czy czas 0.1s uzyskany na okrążeniu jest wynikiem zastosowania lateapex, a nie np. lepszego hamowania czy zmiany prędkości wiatru jest praktycznie niemożliwe.

Dlatego rozstrzygnięcia czy dany zakręt pokonać po lini geometrycznej czy może late zostawiam zawodowcom i zabawie na symulatorach. Natomiast chciałbym się skupić na bezpieczeństwie wynikającym ze stosowania lateapex w realu.

Zalety lateapex

Stosując lateapex, w zakręt wchodzimy z mniejszą prędkością dzięki czemu mamy więcej czasu na reakcję. Niższa prędkość wejścia w zakręt oznacza również, że musimy wcześniej zacząć hamować i dzięki temu wcześniej mamy informację jaki jest stan nawierzchni. Dzięki opóźnionemu skrętowi mamy znacznie większe pole widzenia w głąb zakrętu, jeśli będzie tam stała staruszka czy kobieta w ciąży z czworaczkami to będziemy ich widzieć i mieć czas na reakcję.

Stosowanie lateapex wymaga opanowania techniki trailbraking. Złe wykonanie trailbraking lub zbyt późne rozpoczęcie hamowania w opóźnionym skręcie może wywołać poślizg nadsterowny w zakręcie. Trzeba mieć to na uwadze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *