Istotną umiejętnością w sportowej jeździe autem jest modulacja pedału hamulca oraz pedału gazu. Większość kierowców używa tych pedałów w sposób nazwijmy to zerojedynkowy. Albo wciskają hamulec/gaz, albo puszczają. Tymczasem jeśli chcemy wykorzystywać 100% przyczepności opon i odpowiednio balansować autem to musimy nauczyć się modulować te pedały.
Co to znaczy?
Modulowanie to inaczej zmiana działania siły wraz ze zmieniającymi się warunkami. W przypadku pedału hamulca im bliżej przeszkody tym słabiej powinniśmy hamować, powinno to wyglądać tak: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 . W przypadku pedału przyspieszenia wraz ze wzrostem prędkości powinniśmy bardziej przyspieszać: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10.
Większość kierowców zbliżając się do przeszkody hamuje w taki sposób: 4 4 4 2 2 2 1 8 9 10 0 . Nie mają wyczucia sił hamowania jak i przyspieszenia.
Modulacja ma bardzo duże znaczenie w hamowaniu, balansowaniu auta, trail brakingu, wychodzeniu z zakrętów, oraz wychodzenia z poślizgów. Np. przy poślizgu nadsterownym w autach z tylnym napędem, należy lekko i z wyczuciem odjąć gazu, następnie dodać, jeśli całkowicie póścimy gaz lub odejmiemy zbyt gwałtownie to poślizg się pogłębi.
Modulację można trenować w codziennej jeździe np. hamując na skrzyżowaniach czy przyspieszając przy wychodzeniu z zakrętów lub przy włączaniu się do ruchu itd.
Jeśli dysponujemy odpowiednim miejscem (torem, placem) to dobrym treningiem jest też drift na rondzie lub robienie 8 z wykorzystaniem trail brakingu.
A komu szkoda pieniędzy i czasu to z wielkim powodzeniem może te elementy ćwiczyć na symulatorze.