Odpowiedź może być tylko jedna. Jeździj tak jak uważasz za słuszne, w końcu to Ty za to odpowiadasz. Natomiast mogę napisać jak ja jeżdżę po drogach publicznych, może kogoś to zainspiruje.
Podczas jazdy na drogach publicznych przede wszystkim skupiam się na aspekcie ekonomicznym oraz jeśli to możliwe, staram się, aby jazda była formą treningu.
Co to jest ekonomiczna jazda?
Ekonomiczna jazda to wbrew temu co sądzi wielu nie jest najniższe możliwe spalanie. Ekonomiczna jazda autem to jazda, która przede wszystkim nie męczy kierowcy. Co z tego, że gdzieś szybko dojedziesz lub spalisz kropelkę paliwa jeśli to co zaoszczędziłeś szybko stracisz, gdyż będziesz zmęczony niczym dętka. Twoje oszczędności paliwa/czasu szybko zostaną zniwelowane. Ponadto ekonomiczna jazda to sprawne przemieszczanie się, to optymalna eksploatacja auta, to unikanie mandatów oraz stresujących sytuacji.
Sprawne przemieszczanie się
Sprawne przemieszczanie się, czyli planowanie i analiza trasy pod kątem jej przebiegu, długości, jakości nawierzchni oraz natężenia ruchu. Wiadomo, że w godzinach porannych duże miasta korkują się na wjazdach, a w popołudniowych na wyjazdach z miasta. Unikaj jazdy w tych godzinach, oszczędzisz czas, paliwo i zdrowie.
Sprawne przemieszczanie się to również utrzymywanie stałego tempa jazdy i unikanie niepotrzebnych hamowań jak i przyspieszeń. Utrzymuj dystans od poprzedzającego auta, nie masz zamiaru wyprzedzić to po co siedzisz na zderzaku? Sznur aut przed Tobą? Zaraz któryś z nich będzie skręcał, hamował – utrzymuj dystans.
W terenie zabudowanym zazwyczaj utrzymuję dystans 50-100m od poprzedzającego auta. Poza terenem zabudowanym jest to 100-200m, a w miastach od 20 do 30m. Dzięki odpowiedniej odległości mam więcej czasu na reakcję, przez co często unikam niepotrzebnych hamowań/przyspieszań, nie marnuję paliwa, opon i innych podzespołów. Dodatkowo odpowiedni dystans wpływa na bezpieczeństwo, ktoś niecierpliwy/młody kierowca ma wystarczająco dużo miejsca, aby sprawnie mnie wyprzedzić.
Utrzymując większy dystans mam lepszą widoczność na drogę, dzięki temu obserwuję nie tylko pojazd znajdujący się bezpośrednio przede mną, ale również kilka pojazdów w przód. W efekcie jestem w stanie przewidzieć jaki następny ruch wykona kierowca przede mną.
Nie utrudniaj życia innym, nie znasz drogi to nie kozakuj. Często w trasie spotykam kierowcę, który jedzie 120-140km/h i zbliża się do kolumny tirów jadących 80-90km/h. Na kawałku prostej wyprzedza je, a po 300-400m hamuje całą kolumnę do 50km/h bo zaczął się teren zabudowany i boi się, że stoi policja.
Optymalna eksploatacja auta
Auto osobowe potrzebuje jedynie 30 koni mechanicznych, aby jechać z prędkością 90km/h, dlatego nie ma potrzeby kręcenia silnika powyżej 1/3 maksymalnych obrotów. Biegi należy zmieniać jak najwcześniej, aby wykorzystywać maksimum energii ze spalonego paliwa i tym samym mieć niskie spalanie.
Większość kierowców, czyli jakieś 95% podczas postoju czy to na światłach lub w korku w celu utrzymania auta w miejscu zamiast hamulca ręcznego używają hamulca nożnego. Powoduje to szybsze zużycie układu hamulcowego jak również zmęczenie kierowcy, daj odpocząć nogom.
Po drogach poza obszarem zabudowanym, również po autostradzie, jeżdżę z prędkością 80 – 90 km/h . Jest to optymalna prędkość przemieszczania się. Opory powietrza nie są jeszcze tak duże, aby znacząco zwiększały zużycie paliwa, jazda przy tej prędkości nie wymaga ciągłego skupienia, więc nie jest tak męcząca, niewielkie ryzyko mandatów itd.