
Wiele osób, które interesują się wyścigami czy też nawet próbuje swoich sił na torze uważa, że każdy tor wyścigowy ma tzw. idealną linię przejazdu, idealną linię toru jazdy i wystarczy po niej jechać, aby wykręcić czas, który uplasuje nas w czołówce. Wykonajmy jednak pewien eksperyment myślowy, wyobraźmy sobie, że po tej lini jedziemy z prędkością 20km/h, czy w takiej sytuacji nadal nasz czas będzie w czołówce?
Często można spotkać początkujących kierowców, którzy swą naukę sportowej jazdy rozpoczynają od znalezienia idealnej linii toru jazdy, najcześciej oglądają wtedy przejazdy szybszych, lepszych czy szukają ogólnodostępne informacje o torze. Następnie robią okrążenie za okrążeniem licząc, że jakimś magicznym sposobem ich czasy znajdą się na górze tabeli, tak się jednak nie dzieje. Zamiast tego w głowie kłębią się myśli, może mocniej przyhamować, może dać więcej gazu, lepsze opony, może mocniejsze auto? Nic z tych rzeczy!
Idealny tor jazdy to efekt a nie cel

Najpierw trzeba zrozumieć, że nie ma jednej idealnej linii toru jazdy dla wszystkich aut, gdyż każde z nich ma swoją specyfikę. Napęd RWD,FWD, nadsterowność, podsterowność, większa moc, mniejsza moc, lepsza przyczepność, docisk aerodynamiczny i wiele wiele innych. Rówież umiejętności kierowcy mają znaczenie przy wyborze toru jazdy. Coś co działa u mistrz niekoniecznie sprawdzi się u początkującego. Ponadto takie czynniki jak pogoda, warunki na torze potrafią również zmienić sposób w jaki należy jeździć. Coś co przynosi sekundy na okrązeniu w słoneczny dzień, może mieć fatalne skutki w deszczowy.
Początkujący kierowca najpierw powinien opanować kontrolę auta: praca hamulcem, pedałem gazu i kierownicą, nauczyć się jakie są typy zakrętów i jak je pokonywać, jak ustawiać auto przed zakrętem, priorytyzacja zakrętów, czyli gdzie pojechać wolniej, żeby później pojechać szybciej. To jest klucz do szybkiego przejazdu toru i wypracowania własnej idealnej i niepowtarzalnej linii toru jazdy.
Wiele torów ma pewne sekrety np. miejsca w których jest lepsza przyczepność, specyficznie wyprofilowany zakręt itd. i o takie informacje trzeba uzupełniać swoją idealną linię toru jazdy.