Hamowanie

Hamowanie jest jedną z najistotniejszych kwestii jeśli chodzi nie tylko o sportową jazdę, ale ogólnie o jazdę autem. Hamowanie jest najbardziej skuteczne, gdy opony znajdują się w niewielkim poślizgu (półpoślizgu). Koła obracają się wtedy o 5-10% wolniej niż podczas jazdy przy danej prędkości. Przekroczenie tej wartości powoduje hamowanie w poślizgu i zablokowanie kół co skutkuje utratą kontroli kierowania autem.

Prawidłowe hamowanie

Wielu początkujących kierowców hamuje zbyt wcześnie, zbyt delikatnie i znacznie przeciąga fazę hamowania. W efekcie ich droga hamowania wygląda w ten sposób, że zaczynają hamować delikatnie, zwiększając siłę hamowania w miarę zbliżania się do przeszkody. Takie hamowanie nie tylko jest nieefektywne, gdyż trudno jest wybalansować auto po mocnym hamowaniu tuż przed samą przeszkodą. Jest również niebezpieczne, gdyż jest ryzyko zablokowania kół przed samą przeszkodą np. plama oleju, piasek.

Hamulec należy wciskać mocno i zdecydowanie, ale z wyczuciem. Dzięki temu będziemy wiedzieli jaka jest przyczepność i z jaką siłą hamować. W miarę zbliżania się do przeszkody siła nacisku na hamulec powinna być coraz mniejsza i wyglądać tak: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 . Gdy zahamujemy zbyt mocno i koła wpadną w poślizg należy odpuścić trochę hamulec (tzw. szukanie przyczepności): 10 7 9 8 7 6 5 4 3 2 1 .

Efektywne hamowanie

Hamowanie z zablokowanymi kołami nie tylko powoduje wydłużenie drogi hamowania (w niektórych warunkach drogowych skraca drogę hamowania), utratę sterowania pojazdem, ale również nadmiernie niszczy opony ścierając je nierówno.

Efektywne hamowanie to nie tylko odpowiednia praca pedałem hamulca, ale również wyczucie prędkości i balansu auta, szacowanie odległości jak i szukanie punktów odniesienia. Hamowanie jest krytyczną czynnością i powinno być wykonywane podświadomie jako pamięć mięśniowa, a to można osiągnąć jedynie długimi treningami. Dlatego nauka prawidłowego hamowania powinna być trenowana już od samego początku nauki jazdy samochodem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *