Balans auta i transfer masy

Jednym z kluczy do szybkiej jazdy jest utrzymywanie auta w balansie. Balans w naszym przypadku oznacza równomierne rozłożenie masy auta na oponach. W wybalansowanym aucie opony niejako dzielą się po równo pracą jaką mają wykonać, dzięki czemu uzyskujemy maksymalną przyczepność.

Zapewne zauważyłeś, że dodając gaz przód auta unosi się do góry, natomiast hamując, przód idzie w dół, skręcając kierownicą powodujesz bujanie się auta na boki jest to tzw. transfer masy. Każdy ruch kierownicą, dodanie gazu, naciśnięcie hamulca, sprzęgła powoduje transfer masy auta. Oznacza to, że opony na które transferujemy masę muszą wykonać pracę opon z których zdejmowana jest masa. O ile z fizyki wiemy, że zwiększenie nacisku a wzrost tarcia jest funkcją liniową, czyli dwukrotne zwiększenie masy powoduje dwukrotne zwiększenie tarcia to w przypadku auta dochodzą również siły odśrodkowe. Jedna opona pomimp tego, że zwiększymy jej nacisk nie jest w stanie wykonać tej samej pracy co dwie opony z mniejszym naciskiem. Im większy transfer masy tym większa strata przyczepności na wszystkich 4 oponach.

Posłużę się przykładem. Każda z 4 opon ma przyczepność 10, czyli auto ma przyczepność 40. Podczas zakrętu wewnętrzne opony są odciążane i masa auta przechodzi na opony zewnętrzne. W takiej sytuacji każda z opon wewnętrznych ma przyczepność 3, natomiast każda z zewnętrznych na skutek większego docisku ma 15. Łączna przyczepność auta w takiej sytuacji wynosi 36.

Dlatego w celu zyskania jak największej przyczepności wszelkie manipulacje kontrolerami powinny być robione najdelikatniej jak to możliwe, aby zminimalizować transfer masy.

Nierówności jezdni, pochylenie drogi, zakręty wytrącają auto z balansu jednak korzystając z kontorlerów możemy odpowiednio transferować masę i w ten sposób balansować auto minimalizując straty przyczepności.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *